Velkommen i parterapi
Oplever I udfordringer som er blevet uoverskuelige?Er konflikterne vokset og intimiteten blevet mindre?
Oplever I?
- Tilbagevendende konflikter?
- Undgåelse af at vise sårbarhed i parforholdet?
- Er det blevet utrygt mellem jer?
- At det bliver svært at opleve partneren som hjælpsom og i højere grad oplever partneren som den der fx kritiserer, trækker sig, stiller urimelige krav, forsvinder i nærværet eller nedprioriterer parforholdet?
- At det er svært at stole på hinanden?
- At stå på en skillevej, hvor I har behov for hjælp i en svær livssituation?
- Skader på tilliden efter utroskab?
- Mangel på intimitet i parforholdet og at det seksuelle er blevet svært?
- Håbløshed efter gentagne forsøg på at finde vejen til trivsel i parforholdet?
Mange par der har glæde af parterapi kan svare ja til nogle af disse spørgsmål
Har I besluttet jer for at samarbejde for en bedre trivsel i parterapi?
Parterapi
Jeg har en stor viden om dynamikker i parforholdet, og hvordan vi kan blive fastlåste i ubehagelige mønstre. Jeg tilbyder trygge rammer for, hvordan I kan tage de første skridt henimod hinanden og tale sammen om de sårbare emner på en ny og tryg måde. Jeg har erfaring med at arbejde tilknytningsbaseret, og benytter dette i min tilgang til par. Det betyder, at jeg fokuserer på at hjælpe jer til at få følelsesmæssig kontakt til hinanden og ikke blot anviser regler for kommunikationsmetoder.
Når noget bliver svært mellem os i parforholdet, har vi brug for at vide og mærke at vores partner er der for os. Vi har brug for at føle et klart ja på disse spørgsmål – Er du der for mig? Kan jeg regne med dig? Er jeg vigtig for dig?
Vi ved fra forskningen, hvor betydningsfuld tilknytningen mellem barn og omsorgsperson er, og forskningen har yderligere vist at på samme måde er tilknytningen til vores romantiske partner af stor betydning.
Der kan være mange grunde til at der er kommet en kløft mellem jer, og at I oplever svære udfordringer. Måske har den ene part trukket sig, måske føler I begge håbløshed. Måske du føler dig angrebet/kritiseret af din partner og oplever at din partner tager fejl. Måske den ene af jer har oplevet en svær barndom eller været i et voldeligt parforhold tidligere, og nu er utryg i tilknytningen. Måske er der sket skader på tilliden mellem jer, hvor der har været utroskab. Uanset jeres dynamik, så kan der skabes forandring. Første skridt er at række ud efter hjælpen.
Når I første gang møder op hos mig i parterapi, vil vi typisk starte med en fælles samtale. Jeg vil i den første samtale lære jer bedre at kende, og begynde med jeres hjælp at forstå noget om det mønster som I kommer ind i, når det bliver svært mellem jer. Jeg vil også rigtig gerne kende til jeres styrker som par, og det som har draget jer mod hinanden i starten af parforholdet.
Vælger I at opsøge mig, så vælger I en psykolog der prioriterer parterapien som speciale. Jeg mener at det kræver noget ganske særligt at være hjælpsom for par i krise. Derfor er jeg vedholdende ift. at kvalificere mig.
Jeg blev i 2021 par-tjek certificeret ved Center for Familieudvikling, og har i 2022 gennemført en 1 årig parterapeutisk efteruddannelse hos Lone Algot Jeppesen (een af de førende inden for dette felt). Derudover går jeg løbende til supervision hos Lone og prioriterer at have et læringsrum, hvor jeg kan stille skarpt på, hvordan jeg bliver endnu mere hjælpsom for mine par.
Min erfaring viser, at når vi har det svært i vores parforhold, så dannes der ofte et mønster, hvor den ene opsøger, og den anden trækker sig…
Den opsøgende
Den der opsøger vil typisk opleve en variant af:
– Jeg er alene om at tage ansvar for vores parforhold. Det er mig som taler om parterapi, min partner virker ligeglad.
– Jeg kan ikke regne med at min partner gør som vi har aftalt, og jeg må minde min partner om det som er vigtigt for mig – igen og igen.
– Jeg bryder mig ikke om at kritisere min partner, men føler at jeg tit ender med det.
– Det er svært at få talt om de svære ting. Jeg må virkelig insistere, for ellers går min partner midt i de vigtige samtaler, eller min partner bliver tavs.
– Nogen gange har jeg lyst til at give op, for det er smertefuldt at føle at jeg er den eneste som kæmper for vores parforhold.
Den tilbage-trækkende
Den der trækker sig vil typisk opleve en variant af:
– Jeg kan aldrig gøre det godt nok
– Min partner kritiserer mig og stiller krav. Jeg oplever at det er svært at være i en konflikt, så jeg trækker mig
– Jeg er bange for at fejle, og at jeg aldrig kan leve op til min partners krav
– Jeg kan blive tavs eller undvigende, og jeg oplever min partner som een der forfølger mig
– Jeg orker ikke mere konflikt, så jeg prøver at bevare den gode stemning og undgå de svære emner.
Psykolog Iben Mølsted Bach
93 93 97 80 – psykologmoelstedbach@protonmail.com